W Jaki Sposób Oświetlać Witryny Sklepowe

W Jaki Sposób Oświetlać Witryny Sklepowe

Jak oświetlić witryny sklepowe, aby wyeksponować produkty?

Promocja produktów i usług jest niemal podstawowym szczeblem w handlu. Za jej pośrednictwem jesteśmy w stanie dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych Klientów. Oświetlenie witryn sklepowych jest jedną z metod przyciągnięcia uwagi, oczywiście jeżeli zostanie ono wykonane prawidłowo. Jak wynika z przeprowadzonych badań i obserwacji, wystarczy zaledwie 5 sekund, aby odbiorca stwierdził, czy dana witryna sklepowa jest dla niego warta uwagi, czy też nie. Jak więc podejść do tematu i jak oświetlić witryny, aby wyeksponować produkty? 

Na początek nieco historii i faktów

Jeszcze początkiem XX wieku, Harry Gordon Selfridge otworzył bardzo nowoczesny sklep. Światła w witrynach sklepu po zamknięciu go, nie były gaszone. Wiele osób zastanawiało się wówczas, co jest celem takiego działania. Równie wielu twierdziło, że poprzez takie postępowanie sklep szybko splajtuje. Jak się jednak okazało, reklama przyciągała wzrok przechodniów, którzy zatrzymywali się, zaciekawieni jej widokiem. 

Pomimo obaw, oświetlenie witryn sklepowych przyniosło pożądane efekty. Do tej pory puste wystawy, bez wyrazu zaczęły błyszczeć szeregiem barw i tak zostało do dzisiaj. 

Już minął ponad wiek od opisanych wydarzeń. Oświetlone witryny sklepowe nie są obecnie dla nikogo niespodzianką. Dziś niemal w każdym sklepie dostrzec można oświetloną witrynę. Oprócz oświetlenia zaczęto również wprowadzać witryny w ruch. Pięknie pobłyskujące światła jeszcze bardziej rzucają się w oczy i zachęcają do podjęcia reakcji. Bardziej nowoczesne witryny, najpierw pojawiły się w Stanach Zjednoczonych, skąd kolejno rozpowszechniły się na innych obszarach.

Żeby wprowadzić "ruch" w witrynie, najlepiej zastosować nowoczesne dynamiczne oświetlenie witryn. Polega to na specjalnym zaprogramowaniu świateł. Jednak wytłumaczmy to nieco prościej. Chodzi głównie o to, aby światła charakteryzujące się różną intensywnością migotały naprzemiennie. 

Potwierdzeniem korzyści płynących z instalacji dynamicznych reklam, są przeprowadzone badania. Otóż podczas omawianego eksperymentu, w sklepie Eral 55, znajdujacym się w Mediolanie zamontowano dynamiczne oświetlenie witryn. Dla porównania efektów statyczną wystawę oświetlano raz statycznym, a raz dynamicznym oświetleniem, bez zmiany produktów widniejących na wystawie.

Wyniki eksperymentu były zaskakujące, gdyż kiedy w witrynie działało oświetlenie dynamiczne, zatrzymywało się przy nim około 11% osób więcej, aniżeli przy oświetleniu statycznym, co więcej nawet 19% osób więcej niż zwykle, decydowało się na wejście do sklepu

oświetlenie, witryna sklepowa

Oświetlenie witryn sklepowych - jak robić to dobrze

Możemy wprost stwierdzić, że efektowne oświetlenie witryn może skutecznie wzbudzić zainteresowanie większej grupy odbiorców. Ważne jednak, aby wiedzieć, jak wykonać taki zabieg prawidłowo. Poniżej znajdziesz kilka zasad, które mogą się przydać.

  • Jeżeli sklep znajduje się przy słabo oświetlonej ulicy, warto zastosować mocniejsze oświetlenie witryn.
  • Jeżeli sklep znajduje się przy ulicy mocno oświetlonej, warto wprowadzić światło punktowe i postarać się stworzyć kontrasty.
  • Dobrym ruchem jest umieszczenie przedmiotów znajdujących się w witrynie pod odpowiednim kątem, tak aby lepiej rzucały się w oczy potencjalnym odbiorcom.
  • Jeżeli chcemy oświetlić witryny sklepowe, nie stosujmy osłoniętych źródeł światła. Idealne do tej czynności są reflektory. Reflektory powinny być o zróżnicowanej optyce, dzięki temu będzie można tworzyć kontrasty, a kolejno kierować światło na wybrane elementy witryny.
  • Światło powinno być skierowane do wnętrza witryny, a nie na zewnątrz.
  • Witryny najlepiej oświetlać od góry. Opcją jest również zastosowanie światła padającego od dołu. Jeżeli chcemy zastosować taki trik, światło nie może być zbyt silne, gdyż może zaburzać proporcje przedmiotów w witrynie.
  • Jeżeli na wystawie znajdują się np. książki, najlepiej oświetlać je światłem odbitym. Takowe nie pada bezpośrednio na obiekt. Światło można odbijać za pomocą np. jasnej ściany.
  • Można wprowadzić efekty, które uzyskujemy za pomocą zabawy barwą światła. Ciepłe światło sprawi, że witryna będzie wydawać się nastrojowa, czy klimatyczna. Jeśli chcemy natomiast wyeksponować jakiś element wystawy np. biżuterię, warto zdecydować się na światło chłodniejsze.

Oświetlenie LED

Oświetlenie LED jest nie tylko praktyczne, estetyczne, ale przede wszystkim energooszczędne. Co więcej, lampki LED mogą zostać wykorzystane jako oświetlenie punktowe. Doskonałym rozwiązaniem są również taśmy LED, za pomocą których doświetlimy obszar, który wymaga lepszej ekspozycji. To nie wszystko, gdyż dobrze rozplanowane oświetlenie LED w postaci taśm, powoduje, iż oświetlenie główne nie musi być już tak intensywne. 

Oświetlenie LED można również wprowadzić w formie punktowych lamp sufitowych. Należy jednak pamiętać o właściwym doborze współczynnika oddawania barw oznaczanego jako CRI. Wartość CRI powinna wynosić około 80, gdyż takie światło jest w stanie zapewnić rzeczywisty odbiór barw. Nie bez znaczenia jest również temperatura barwowa. Witryny z produktami spożywczymi, powinny być oświetlane za pomocą ciepłego światła.

Jeszcze inną opcją jest zastosowanie lamp wbudowanych. Takie często montuje się w sufitach podwieszanych, mogą one służyć także jako oświetlenie meblowe, lub witrynowe. Zastosowanie tego rodzaju świateł, pozwala na dyskretne podświetlenie produktów.

Podsumowanie

Skłonienie Klienta do zainteresowania się zawartością witryny jest już sporym sukcesem. W celu przykucia uwagi warto sięgnąć po zastosowanie odpowiedniego oświetlenia. W poszukiwania idealnie zsynchronizowanych źródeł oświetlenia warto przeanalizować zarekomendowane rozwiązania. Oświetlenie LED świetnie sprawdzi się także do oświetlenia wnętrza sklepu. Ponadto oświetlenie LED jest energooszczędne!

 

Polecane produkty
Zobacz wszystkie