Oświetlenie biurowe - jak wybrać, aby zwiększyć wydajność pracownika ?

Oświetlenie biurowe - jak wybrać, aby zwiększyć wydajność pracownika ?

Wybierając oświetlenie, zarówno dla pracowników w firmie, jak i do domowego biura, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Bez wątpienia światło, przy którym wykonujemy swoje obowiązki, wpływa na naszą wydajność pracy i poziom zmęczenia, a co więcej, im jesteśmy starsi, tym będziemy go potrzebować znacznie więcej. Jakie lampy sprawdzą się najlepiej w czasie pracy? Czym jest współczynnik CRI? Co na temat oświetlenia w miejscu pracy mówi prawo? Sprawdź koniecznie!

Wiek pracownika a natężenie światła

Odpowiednie, nowoczesne oświetlenie zapewnia komfort pracy i pozwala zwiększyć wydajność pracownika. Co ciekawe, wraz z wiekiem będziemy potrzebować znacznie więcej światła w pomieszczeniu. Starsi pracownicy potrzebują nawet kilka razy więcej światła niż dwudziesto- czy trzydziestolatkowie. Odpowiednie oświetlenie biura sprawi więc, że osoby starsze będą wykazywać taką samą wydajność wzrokową w miejscu pracy, jaką wykazują młodsi pracownicy.

Współczynnik CRI, barwa światła i rozkład luminancji

Podstawowe parametry, które określają otoczenie świetlne to m.in. rozkład luminancji, natężenie światła w polu pracy oraz w otoczeniu, kierunek padania wiązki, barwa światła, ale też olśnienie i migotanie.

Niezwykle istotnym elementem podczas wyboru żarówki i opraw jest współczynnik oddawania barw. Biuro, w którym pracujemy, powinno cechować się CRI na poziomie większym niż 80, a dla specjalistów, którzy pracują w zawodach kreatywnych oraz artystycznych, powinien wynosić nawet 100. To sprawia, że nasze oczy nie męczą się tak szybko, a barwy będą wyglądały niezwykle naturalnie. Pamiętajmy jednak, że oprawy nie mogą wywoływać niepożądanego efektu olśnienia oraz nie mogą razić w oczy pracowników.

Olśnienie jest stanem, gdzie w wyniku m.in. nadmiernego poziomu luminancji, występuje odczucie niewygody podczas rozpoznawania przedmiotów występujących w polu naszego widzenia. Często przyczyną takiego stanu jest również niewłaściwy rozkład luminancji w przestrzeni i czasie, ale też okna i jaskrawe elementy opraw oświetleniowych.

Luminancją z kolei nazywamy fizyczną miarę jaskrawości. Można ją określić dzięki współczynnikowi odbicia i natężenia oświetlenia w biurze. Najczęściej, zaleca się, by współczynnik odbicia na suficie wynosił od 0,6 do 0,9, na ścianach od 0,3 do 0,8, a na podłodze od 0,1 do 0,5. Natomiast płaszczyzna pracy powinna posiadać współczynnik odbicia od 0,2 do 0,6.

oświetlona sala konferencyjna

Warto wiedzieć także, iż poziom natężenie oświetlenia i jego rozkład również ma duży wpływ na sposób realizacji wszystkich zadań wzrokowych. Stanowiska komputerowe, ale też te, w których piszemy ręcznie lub czytamy, powinny mieć zapewniony natężenie światła w granicach 500 lx. To optymalne natężenie, które zalecane jest również w salach konferencyjnych i pokojach spotkań. Na recepcji światło powinno osiągać wskaźnik 300 lx, a magazyny i archiwa powinny mieć zapewnione natężenie oświetlenia w granicach 200 lx.

Niezwykle ważna jest także temperatura barwowa. W pomieszczeniach, w których pracujemy, światło powinno oddawać naturalny kolor przedmiotów i skóry ludzkiej, a wskaźnik Ra musi być wyższy niż 80. Sztuczne światło powinno mieć więc barwę zbliżoną do naturalnego światła dziennego.

Podczas projektowania oświetlenia, należy wykorzystać też naturalne światło dzienne. Bardzo ważne jest także unikanie efektu migotania i oślepiania. Pamiętajmy także o zasadzie, że oświetlenia ogólnego, w tym lamp sufitowych, nie należy instalować bezpośrednio nad biurkiem pracownika.

Oświetlenie biurowe a przepisy prawne

Warto pamiętać, iż istnieją prawne wytyczne dotyczące oświetlenia w miejscu, w którym pracujemy. Znajdziemy je w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto, oświetlenie do biur oraz do każdego innego miejsca, w którym wykonujemy pracę, musi być zgodne z wytycznymi i normą PN-EN 12464-1:2012.

mężczyzna w biurze

Lampy biurowe, lampy biurkowe i lampy sufitowe - co warto o nich wiedzieć?

Właściwie oświetlone pomieszczenie składa się z:

  • światła naturalnego,
  • sztucznego (ogólnego dla całego pomieszczenia),
  • punktowego (jak np. lampy wolnostojące i lampki na biurko).

Wybór lampy do biura zależy też od wymaganego poziomu natężenia oświetlenia.

Oświetlenie ogólne to szeroko pojęte lampy sufitowe. Może to być zarówno lampa wisząca, oprawa natynkowa, reflektory, jak i równomiernie rozłożone światełka typu spot i wiele innych. Przy wyborze rodzaju oświetlenia ogólnego musimy dobrze dopasować je do rodzaju wnętrza. Niezwykle istotne są wymiary pomieszczenia i sufitu. Często zależy nam również na oszczędności energii, dlatego lampy do biura powinny być energooszczędne oraz nie mogą migotać.

Natomiast lampy punktowe stojące i biurkowe możemy rozmieścić w biurze według własnych potrzeb i w zależności od piastowanego stanowiska. To sprawi, że zapewnimy sobie idealne warunki do działania.

Pracując przy komputerze, musimy zadbać o odpowiednią jasność biurka. Blat warto rozjaśnić nieco bardziej, a oświetlenie sufitowe może w tym miejscu posiadać niższe natężenie. Na biurku postawmy lampkę, dzięki której blask bijący z ekranu komputera zostanie rozproszony, a nasze oczy będą się mniej męczyć. Wybierajmy produkty z ledowymi żarówkami, które będą świetnie uzupełniać się ze światłem ogólnym. Warto wyposażyć się również w system posiadający ściemniacz, który umożliwi nam uzyskanie idealnego natężenia światła.

Wystrój biura

Wybranie odpowiedniego oświetlenia, dzięki któremu będziemy pracować wydajniej to niewątpliwie niezwykle ważny element. Każda lampa w naszej firmie powinna być też nowoczesna i funkcjonalna. Obecnie z łatwością znajdziemy na rynku piękne, minimalistyczne oprawy z metalu, futurystyczne zwisy, dekoracyjne reflektory i wiele innych.

Warto wybrać nowoczesne lampy biurowe, które oprócz tego, iż dają nam odpowiedni poziom światła, wyglądają bardzo estetycznie. Ciekawe modele lamp biurowych można znaleźć na stronie https://www.magiaswiatel.pl/biuro.

rośliny w biurze

Postarajmy się również dobrze zorganizować przestrzeń. Takie działanie zapewni nam dużą koncentrację w trakcie wykonywania zadań, a odpowiedni, nienarzucający się wystrój nie będzie rozpraszał pracowników. Warto zdecydować się także na kwiaty, które umilą czas zarówno pracownikom, jak i klientom.

W miejscu, w którym pracujemy, dobrze sprawdzi się również niemonotonna kolorystyka. Sufit pomalujmy na biało, jednak całe wnętrze powinno być utrzymane w różnych barwach, co bardziej zaktywizuje pracowników. Zachowajmy przy tym harmonię, pamiętając, iż każdy ciepły kolor wprowadza pozytywną atmosferę i pozwalają na lepszy wypoczynek w czasie przerwy.

Podsumowanie

Odpowiednie dostosowanie światła do warunków w gabinecie, zarówno tym w domu, jak i w firmie, to podstawa wydajniejszego realizowania zadań. Projektując oświetlenia, wielu klientów korzysta z usług profesjonalnych projektantów, którzy doskonale wiedzą, jak idealnie rozjaśnić wnętrze. Co więcej, to rozwiązanie jest również bardziej bezpieczne. W miejscach, w których pracujemy, najlepiej sprawdzą się żarówki w technologii LED.

Urządzając przestrzeń biurową, możemy wybierać spośród wielu produktów oświetleniowych - plafon, lampa wisząca, oświetlenia na szynoprzewodach, spoty, kinkiety i wiele innych. Oferta produktów jest naprawdę spora. Niezwykle ważne jest również prawidłowe natężenie i barwa światła. Skupmy się też na odpowiednim urządzeniu wnętrz i estetyce, a to z pewnością umili pracownikowi wykonywanie powierzonych mu zadań.

Polecane produkty
Zobacz wszystkie